2. TRENDY VÝVOJA
V ROKOCH 1990 - 1997
Celkový demografický vývoj pred rokom 1989, resp. v rokoch 1970-1990 sa odrazil aj vo vývoji počtu žiakov a absolventov všetkých škôl (Tabuľka č. 4). Na jednej strane je trend vývoja v rokoch 1970 - 1997 v základných školách klesajúci - pokles žiakov o 112 955, čo je takmer 15%, a končiacich žiakov o 14 553, pri stredných a vysokých školách, ako aj žiakov a absolventov spolu je badateľný nárast: na stredných školách o 88 138 žiakov, čo je 37,4%, (absolventi - + 27 879), ale predovšetkým na vysokých školách - nárast o 47 278 poslucháčov, čo je 119% (tak isto aj absolventov o 4 496). Počet všetkých žiakov a študentov vzrástol o 2,17% a počet absolventov o takmer 20%. Tento vývoj sa premietol aj do vývoja počtu žiakov podľa druhov škôl.
Podiel žiakov jednotlivých druhov škôl na celkovom počte žiakov v %:
|
ZŠ |
G |
SOŠ |
SOU |
VŠ |
1993 |
64,2 |
6,3 |
10,4 |
13,9 |
5,5 |
1996 |
61,3 |
7,4 |
11,4 |
12,7 |
7,3 |
Tabuľka číslo 5 poukazuje na podiel dievčat na počet študentov a absolventov stredných a vysokých škôl. S výnimkou roku 1994 sa počet dievčat i absolventiek na gymnáziách pohybuje v okolí hodnoty 60%. O niečo vyšší je počet žiačok na stredných odborných školách a v rokoch 1996-1997 i počet absolventiek - od 61,1 do 63,9%. Až na hranici 70% je počet absolventiek stredných odborných škôl v rokoch 1993-1995, čo pravdepodobne súvisí so vznikom dievčenských odborných škôl (viď Tabuľku č. 6). Počet dievčat i absolventiek stredných učňovských škôl sa pohybuje okolo hodnoty 1/3 žiakov a absolventov. týchto škôl. Podiel študentiek vysokých škôl sa pohybuje okolo hodnoty 47% a podiel absolventiek je nad 50%. Celkový trend podielu dievčat na celkovej populácii žiakov a študentov i na počte absolventov sa pohybuje okolo hodnoty 50%.
Počet študentov vysokých škôl v roku 1996 vzrástol o 65,7% oproti roku 1993. Za rovnaké obdobie sa však počet absolventov takmer nezmenil - v roku 1993 ich bolo 10 330, v roku 1996 10 620 (Tabuľka č. 7). Najvyšší nárast zaznamenal počet poslucháčov ostatných spoločenských vied, kde sú zahrnuté aj právnické fakulty - zo 14,2% všetkých študentov VŠ v roku 1993 na 22,4% v roku 1996. Výrazný pokles nastal u študentov technických vied - z 34,6% na 29,1% - a lekárskych a farmaceutických vied - zo 7,5% na 4,8%. O necelé dve percentá vzrástol počet poslucháčov vied ekonomických. Ostatné odbory štúdia na vysokých školách výraznejšie zmeny nezaznamenali.
Veková skupina pripadajúca do úvahy pre vstup do 1.ročníka SŠ[1]
Rok |
1992 |
1997 |
2000 |
2002 |
Počet |
95 891 |
59 332 |
87 526 |
81 370 |
Index v % |
100 |
61,87 |
91,28 |
84,86 |
Počet žiakov stredných škôl okrem nižších ročníkov 6- a 8- ročných SŠ[2]:
Rok |
1992 |
1997 |
2002 - |
Počet |
380 438 |
330 134 |
311 851 |
Index v % |
100 |
86,78 |
81,97 |
Podiel žiakov jednotlivých druhov škôl na celkovom počte žiakov v %:
|
ZŠ |
G |
SOŠ |
SOU |
VŠ |
1998 |
59,6 |
7,6 |
11,6 |
12,7 |
8,5 |
Trendy vývoja počtu absolventov škôl v %:
Rok |
Základné školy |
Stredné školy |
Vysoké školy |
Spolu |
1993 |
100 |
100 |
100 |
100 |
1998 |
92,72 |
95,26 |
143,53 |
96,27 |
Z demografického hľadiska od roku 1990 badať klesajúcu tendenciu populačného vývoja. Počet obyvateľov Slovenska v roku 1997 bol 5 378 900[3], čo je určitý nárast oproti roku 1970, ale prirodzený prírastok na 1000 obyvateľov klesol z 7,3 obyvateľov v roku 1975 na 1,7 obyvateľov v roku 1995.[4]Populačný vývoj nebol z hľadiska regiónov rovnomerný. Progresívnu populačnú štruktúru s vysokou pôrodnosťou a najvyšším prirodzeným prírastkom majú okresy najviac dotknuté negatívami transformačných procesov.
V rokoch 1989-90 nastal zvrat v trvalom raste zamestnanosti a vo zvyšovaní úrovne ekonomickej aktivity obyvateľstva. Po roku 1991 začala klesať miera ekonomickej aktivity obyvateľstva vo veku 15 - 64 rokov. V priebehu rokov 1992-1993 za znížil počet pracovníkov hospodárstva SR, pričom výrazne klesal počet pracovníkov vo verejnom sektore. Miera využívania ľudských zdrojov poklesla zo 77,5% v roku 1989 na 61,4% v roku 1996, zamestnanosť za toto obdobie poklesla zo 74% na 58,2%.[5]Ani v roku 1997 sa zamestnanosť v hospodárstve SR na rozdiel od rastu HDP nevyvíjala podľa prognóz. Podľa údajov došlo k poklesu o približne 6,5 tisíca pracovníkov.[6]
Zamestnanosť vekovej skupiny 15 - 19 ročných mala klesajúcu tendenciu a klesla aj miera ekonomickej aktivity. Súčasne rástla zamestnanosť a ekonomická aktivita skupín 20-24 ročných a 25-29 ročných, teda absolventov stredných a vysokých škôl. Pritom miera ekonomickej aktivity skupiny 25-29 ročných dosiahla v roku 1996 až 90 %, kým miera ekonomickej aktivity všetkých zamestnaných v SR dosiahla len 61,4%. Tieto trendy potvrdzujú aj údaje o zamestnanosti podľa vzdelanostnej štruktúry. Klesajúcu tendenciu prejavujú údaje o zamestnanosti pracovníkov so základným vzdelaním a stredným vzdelaním bez maturity, počet zamestnaných so stredoškolským vzdelaním s maturitou stúpal. Súčasne klesá počet nezamestnaných v rokoch u skupín so stredným vzdelaním bez maturity, učňovským vzdelaním s maturitou a vysokoškolským vzdelaním; u ostatných skupín nezamestnanosť stúpa. Ako negatívny jav však treba považovať pokles zamestnaných s vysokoškolským vzdelaním o 1,7%.[7]
Vysoké percento nezamestnaných tvoria osoby, ktoré ešte nemali zamestnanie a vážnym problémom je nezamestnanosť absolventov škôl. Nik ich nechce zamestnať, lebo nemajú prax, ale prax nemajú, pretože sa nemajú kde zamestnať. Medzi základné príčiny nezamestnanosti absolventov patrí zánik predchádzajúceho centrálno-direktívneho systému distribúcie pracovných síl, odtrhnutosť výchovno-vzdelávacej sústavy od potrieb praxe, keď absolventi disponujú súhrnom vedomostí a poznatkov len ako základu pre získanie kvalifikačných predpokladov. Za hendikep sa považuje absencia praktických skúseností a odbornej praxe a kumulácia životných štartov - pracovného a manželského
Zo štrukturálneho hľadiska najväčšiu skupinu nezamestnaných tvorili absolventi technických odborov - 50% a spoločenských vied - 20% (údaje k 30.9.1996).[8]Osobitným problémom je zamestnanosť mladistvých, ktorí skončili školskú dochádzku a nemajú žiadnu profesnú kvalifikáciu. Ženy tvorili 51,2%, Rómovia 14,3% všetkých nezamestnaných (v roku 1994 sa ich podiel sa priblížil k 50% hranici).[9]
[1]Beňo,M. a kol.: Slovenská škola na prahu 3. tisícročia, ÚIP Bratislava 1997, str. 248
[2]Beňo,M. a kol.: Slovenská škola na prahu 3. tisícročia, ÚIP Bratislava 1997, str. 247
[3]Tamtiež, str. 457
[4]Systém zabezpečovania regionálnej politiky v podmienkach nového územného a správneho usporiadania SR, ÚSRSVT, Bratislava 1996
[5]Dlhodobá stratégia ekonomického rozvoja SR, 5. Politika zamestnanosti ako faktor hospodárskeho rozvoja SR,EÚ Bratislava 1995
[6]Tamtiež
[7]Prameň: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny
[8]Dlhodobá stratégia ekonomického rozvoja SR, 5. Politika zamestnanosti ako faktor hospodárskeho rozvoja SR,EÚ Bratislava 1995
[9]Tamtiež
Štatistiky
Online: | 3 |
---|---|
Celkom: | 387131 |
Mesiac: | 6788 |
Deň: | 461 |