Choď na obsah Choď na menu

STATUSY

 

Nezverejňujte statusy, ani iné informácie, ktoré budú obsahovať konkrétne údaje a fakty o osobnom živote Vás, resp. o životy Vašich príbuzných, ani statusy znevažujúce ľudské práva a dôstojnosť, provokujúce a vyvolávajúce nenávisť, aroganciu a agresívne reakcie.

  1. Statusy: čo publikovať, čo nie, zdieľanie, lajky, komentáre, diskusie

 

Pri komunikácii na sociálnej sieti môžete vytvárať vlastné statusy, ktorými reagujete na to, čo sa deje v spoločnosti, aké máte názory na rôzne udalosti, čo si myslíte o určitých veciach. Tvorením statusov sa dá identifikovať to, aké sú Vaše názory, princípy, zásady, aké hodnoty zdieľate. Je samozrejmé, že ak uverejníte nejaký status, môže vyvolať rôznorodé reakcie. V prípade toho, že v rámci statusu reagujete na určitú udalosť na základe vášho presvedčenia a životnej filozofie, ktorú vyznávate, môžete očakávať nielen pozitívne ohlasy na tento status, ale aj množstvo negatívnych, zamietavých a často až agresívnych reakcií.

 

Buďte obozretní najmä pri komentovaní takýchto reakcií, pretože sa vám môže stať, že sa zapletiete do často siahodlhej kontraproduktívnej a nezmyselnej diskusie s ľuďmi, ktorých cieľom fungovania na sociálnych sieťach je provokovať, vyvolávať rozbroje, podnecovať agresivitu a nenávisť. Častokrát ide o hoaxy, ktorých cieľom je podnecovať vášne.

 

Takisto buďte opatrní pri zdieľaní príspevkov, ktoré môžu  šíriť nepodložené a neoverené informácie. Ak sa jedná o informácie, ktoré uvádzajú podozrivé tvrdenia a údaje, predtým ako sa takýto príspevok rozhodnete šíriť, je potrebné si overiť, či sa uvedené tvrdenia a údaje opierajú o relevantné informačné zdroje. Seriózni prispievatelia na sociálnych sieťach pri svojich statusoch uvádzajú aj adresy zdrojov, z ktorých čerpali svoje informácie.

 

Takisto zvážte zdieľanie príspevkov, ktoré propagujú rôzne formy ľahkého získania finančných prostriedkov prostredníctvom rozmanitých súťaži, statusy, ktoré zdieľajú kontakty na podozrivé webové stránky, ktoré ponúkajú výhodné nákupy rôznych výrobkov nielen z oblasti informačných technológií, ale napríklad aj nehnuteľností, automobilov, ale aj liekov, potravín, a podobne.

 

Podozrivé sú tiež statusy, ktoré ponúkajú rôzne formy zoznámenia, pracovné príležitosti, ubytovania, turistických destinácií. Všetky podobné informácie uvedené v podozrivých statusoch, je treba preverovať.

 

Nikdy neklikajte na neoverené webové adresy, rôzne typy tlačidiel, nikdy neposkytujte vaše osobné údaje, najmä nie rodné číslo, číslo občianskeho preukazu alebo pasu, nikdy neplaťte žiadne registračné a iné poplatky dopredu.

 

Statusy

Táto komunikácia vznikla odpozorovaním rôznych komunikácii na sociálnej sieti Facebook. Je to modelová situácia, prostredníctvom ktorej chceme poukázať na riziká, vyplývajúce zo zverejňovania určitých údajov osobného charakteru v rámci komunikácie prostredníctvom komentárov medzi priateľmi na sociálnej sieti.

Peter Krásny komunikuje s Igorom Podhorským. Ako z komunikácie vyplynie, Igor Podhorský je bratom Petrovej manželky Eleny. 

 

V tomto zázname komunikácie zámerne nedodržiavame pravidlá gramatiky kvôli autenticite.

 

 

Záznam komunikácie

Peter: Ahoj Igor. Čo máte nové..

Igor: ahoj. Ale nič také. Len Eva má veľa roboty v banke. Majú uzávierku

Peter: ešte robí v Poštovej banke?

Igor: hej. Dokonca postúpila robí šéfku úseku.

Peter: tak gratulujem mali by sme sa stretnúť a zapiť to

Igor: možno niekedy na budúci týždeň.

Peter: vieš čo, čo robíte v sobotu? Mám lístky na hokej. Bude tu hrať Slovan.

Igor: a koľko máš lístkov? Chcel by som zobrať aj decká.

Peter: aha ok. Nie je problém a pôjde aj Eva?

Igor: neviem. Asi nie, vieš uzávierka.

Peter: a mohli by sme potom niekam skočiť možno by sa aj Eva uvoľnila

Igor: no tak by sme mohli po hokeji sadnúť do môjho BMW a ísť na chatu do Trenčianskych.

Peter: len neviem či budú chcieť ísť aj decká. Ak nie, nech si spravia oni doma žúrku.

Igor: súhlas. Tak sa stretávame v sobotu na štadióne

Peter: ok. Ešte ti zavolám. Maj sa. Pozdravuj si famíliu.

Igor: dík. aj ty.

 

 

Čo môžeme z tejto komunikácie vyčítať:

  1. Aj na základe údajov z profilu vieme, že Peter je ženatý a má najmenej dve deti. Igor je pravdepodobne brat Petrovej manželky. Z komunikácie vyplýva, že majú takisto najmenej dve deti zrejme rovnakého veku ako sú deti Petra.
  2. Vieme z komunikácie, že Igorova manželka má významné postavenie v jednej banke. A že zrejme rodina Igora je dobre finančné zabezpečená, pretože má BMW a chatu v Trenčianskych Tepliciach.
  3. Potenciálny útočník si dá tieto fakty do súvislosti.  Vidí tu priestor pre využitie informácií a vlastné obohatenie sa.
  4. Na sociálnej sieti si môže zistiť ďalšie údaje – či sú na sociálnej sieti zaregistrované aj Petrova a  Igorova manželka a ich deti. Ak je to tak, na základe údajov z ich profilov (ktoré môžu byť podľa vzoru Petra rovnako podrobné a plné osobných údajov a informácií) a statusov si dokáže vytvoriť určitý koncept, akým spôsobom sa pokúsi niektorých členov rodiny kontaktovať, ovplyvniť, vylákať z nich dôležité údaje a informácie resp. aj finančné prostriedky.
  5. Keďže Peter má vo svojom profile aj meno, emailovú adresu a telefónne číslo, útočník môže využívať aj tieto kontakty. Útočník môže poslať  email alebo esemesku, kde bude kontakt/link na falošnú webovú stránku, resp. môže ponúkať rôzne výrobky.
  6. Ak sú na sociálnej sieti zaregistrované aj deti Petra a Igora, môže im prostredníctvom cielených falošných marketingových nástrojov ponúkať rôzne zlacnené výrobky – napríklad mobily, notebooky. Keďže z komunikácie vyplýva aj to, že obe rodiny sú aj fanúšikmi športových klubov, môže  ponúkať rôzne lukratívne vstupenky na športové zápasy napríklad aj v zahraničí (Peter je fanúšikom FC Barcelona, takže môže ponúkať lístky na nejaký zápas tohto klubu).
  7. Ďalej môže ponúkať Igorovi ako majiteľovi chaty v Trenčianskych Tepliciach rôzne výrobky, ktoré sa na chate dajú použiť.

 

Takýto obsah komunikácie na sociálnych sieťach podporený veľmi podrobnými osobnými údajmi uverejnenými profile užívateľov sociálnej sieti môže potenciálnym útočníkom poskytnúť príležitosť ďalších útokov aj na iných užívateľov sociálnych sieti. V prípade podobne zverejnených profilov užívateľov sociálnych sieti, ako sú v našom prípade, môžu útočníci obrátiť pozornosť na deti užívateľov sociálnych sieti s úmyslom sexuálneho obťažovania alebo vydierania. Útočník tiež môže prostredníctvom lustrácie profilov priateľov užívateľov sociálnych sieti  zamerať svoju pozornosť napríklad na seniorov, osamelé ženy resp. osoby, ľudí so zdravotnými problémami a podobne. 

 

Záver:

Takýto spôsob komunikácie, aká je uvedená v príklade medzi Petrom a Igorom, v žiadnom prípade nie je na sociálnej sieti vhodná ako verejný status či komentáre.

 

 

 

 

Kontakt

Štatistiky

Online: 2
Celkom: 384802
Mesiac: 6542
Deň: 218