BOŽSKÁ KOMÉDIA: RAJ
1.spev
Dante vzýva samého Apolóna, aby mu pomohol zavŕšiť svoje dielo. Dosiaľ mu stačil jediný vrchol Parnasu, Múzami obývaný, teraz potrebuje aj druhý, zasvätený tomuto bohovi básnického umenia. Celým Rajom ho bude sprevádzať Beatrice. Vystriedala Vergilia, ktorý bol sprievodcom Peklom a Očistcom. Vzlietnu silou Beatricinho pohľadu. V Raji vládnu iné zákonitosti ako na zemi. Nad zemou sa vznáša 9 sfér: Mesiac, Merkúr, Venuša, Slnko, Mars, Jupiter, Saturn, potom nebo stálic, krištáľové nebo a empyreum, kde tróni Boh.
Spev prvý
1.Preniká sláva Hýbateľa sveta
cez celý vesmír; ale v jednej sfére
jej lúče viac, kým inde menej svietia..
4.V nebi, kde skvie sa vo vrcholnej miere,
som bol a zrel, čo svetu našich planín
nezjaví ten, kto odtiaľ späť sa berie..
7.Lebo náš duch až s takým vhĺbavaním
dvíha sa výš, čím k cieľu túh je bližšie,
že ľudská pamäť nemôže ísť za ním..
10.No tak či tak, čo z tejto svätej ríše
si ako poklad chráni môj um bdiaci,
to v tento spev tu podľa pravdy vpíše..
13.Ó, dobrý Fébus, ku poslednej práci
vázou ma sprav a tak plň mocou drahou,
aby som smel tvoj milý vavrín vziať si..
16.Jeden vrch dosiaľ z parnaských dvoch svahov
mi dostačil; no do ostatných trudov
obom sa treba spojiť s mojou snahou..
19.Tak vstúp mi v hruď a dýchaj mojou hruďou,
jak keď si vyhral nad Marsyom rvavým
a von ho vyrval z pošvy jeho údov..
22.Ó, Božia moc, ak ty mi svetlom pravým
prispeješ tak, že tieň z tej ríše blaha
v pamäti svojej zaznačený zjavím,.
25.uzrieš mi dlaň, jak za lístím už siaha:
látkou i tebou budem ovenčený
z tej rastliny, čo bola ti tak drahá..
28.Tak zriedka dnes si, otče, brať už mieni
cisár či básnik pre triumf z jej krásy
(ó, hriech a hanba nízkych ľudských chcení),.
31.že slasť by mala vzrásť z nej v zlaté vlasy
slastného božstva z Delf, ak v niekom zvíri
tá vetva chuť, kto ňou svoj smäd si zhasí..
34.Aj z iskierky sa veľký oheň šíri:
možnože za mnou lepšie hlasy z raja
mi vyprosia, nech odvetia mi z Cirry..
37.Vychádza ľuďom z rozličného kraja
veľsvetlo sveta; ale z toho prahu,
čo štvoro kruhov s troma krížmi spája,.
40.i s lepšou z hviezd i na šťastnejšiu dráhu
spojené s ňou, vosk zemský lepšie zvrelí,
doň pečať vtlačí v každunkom jej ťahu..
43.A takmer taký prah tu obzor delí
na noc a deň, že tmavší od večera
zrieť jeden pól a druhý celý biely,.
46.keď uzriem paniu, ako vľavo mieria
k slnku jej oči vrúcnou túžbou vzňaté.
Orol tak naň zrak nikdy neupiera!.
49.A ako zvykne druhý lúč priam v chvate
z prvého vyjsť a prudko stúpať nahor
sťa pútnik, ktorý túži po návrate,.
52.takto z jej vzhľadu, ktorý cez zrak vtiahol
mi v obraznosť, môj pohľad roztúžene
dvíhal sa výš, kým slnko nedosiahol..
55.Veľa sa smie, čo nie je dovolené
tu našim zmyslom, v kraji tom, kde malo
byť sídlo pre náš ľudský rod a pre ne..
58.Zniesol nie veľa zrak, no nie tak málo,
by nezrel som, že kotúč iskry robil
jak železo, čo v ohni plápolalo..
61.A sťaby deň sa zrazu zdvojnásobil:
akoby ten, kto môže, krásu dvora
nebeského si druhým slnkom zdobil..
64.S túžbou sa oči Beatrice noria
do večných kruhov, kým zas v ňu sa norí
vrúcny môj zrak, keď stiahol som ho zhora..
67.Jej vzhľad ma vnútri v takú bytosť tvorí,
jak keď sa Glaukos pri chutnaní trávy
menil a včlenil medzi božstvá v mori..
70.Tú premenu však slovo nevyjaví;
nech aspoň obraz teda slová vkreslia
tomu, čo milosť dá raz dôjsť tej slávy..
73.Či som, ó, Láska z vševládneho kresla,
len dušou bol, či s telom dohromady,
ty vieš, veď svojím svetlom si ma vzniesla..
76.Keď kružnica, čo k večnosti beh riadi,
ó, Túžená, ma celkom k sebe stiahla
tým súladom, čo tvoja moc ho ladí,.
79.taký žiar neba zjavil sa mi znáhla,
že veľkosť plies by takto riečne prúdy
nedvihli výš a búrka neroztiahla..
82.Ten nový jas i nový zvuk mi budí
chuť znať ich pôvod až tak vyše miery,
že ostrejšiu chuť necítil som v hrudi..
85.A tá, čo zná mi vnútro do litery
— aby ten žiar mi v hrudi trochu zhasol —
skôr než sa spýtam, roztvorí si pery.
88.a započne: „Ty menej by si žasol
a v očiach by si videnie mal priame,
keby si klamnú predstavu z nich striasol..
91.Predstava, že si na zemi, ťa klame.
Veď sotva blesk tak z bydla svojho šľahne,
ako my k nemu hor sa uberáme.“.
94.Ak dušu z prvej pochyby mi stiahne
— ak úsmevnučká krátka reč ju skrotí —
na dušu nová pochyba mi siahne.
97.a „Už som,“ začnem, „von bol z neistoty;
no duch zas v novom údive mi viazne,
jak vládzem stúpať cez tie ľahké hmoty.“.
100.Keď zbožný vzdych jej najprv znútra zaznie,
tu uprie na mňa oči s takým vzhľadom,
s akým mať hľadí na dieťa, čo blaznie —.
103.a započne: „Vedz, všetky veci radom
poriadok majú, v ktorom je tá forma,
čo vesmír Bohu spodobňuje ladom..
106.V ňom vyššie tvory vidia, že svoj vzor má
vo večnej moci, ktorá je ich cieľom,
o nej je reč a v nej je večná norma..
109.V tom poriadku sú veci v svete celom
rozličnou sudbou dohromady späté,
väčšmi či menej, s Prvostvoriteľom..
112.V prístavy rôzne, všade rozovreté,
sa veľkým morom bytia hnú jak člny,
kam daný inštinkt ženie ich v tom svete..
115.Ten dvíha oheň do blízkosti Luny,
ten v srdci zver zas hne k jej obyčaju,
ten zviera zem a pevnosťou ju plní..
118.Na strunu nielen tvory, ktoré z taju
umu sú von, v ten luk sa ponatiahli,
ale i tie, čo um a lásku majú..
121.Prozreteľnosť, čo riadi všeobsiahly
vesmír, dnu svetlom tiché nebo stelie,
v ňom krúži to, čo najviacej sa náhli..
124.A doň, jak v miesto predurčené strele,
ženie nás sila struny, ktorá vtedy,
keď vystrelí, šíp mieri v šťastné ciele..
127.Pravdou je, že jak tvar, nie zriedkakedy,
v umení nehrá s cieľom zamerania,
lebo je látka hluchá k odpovedi,.
130.tak z tejto dráhy vše sa odokláňa
stvorená bytosť, čo aj v iné časti
má možnosť zviesť sa, inou silou hnaná..
133.A podobne, jak z mrakov vídať častý
oheň sa zniesť, tak prvý podnet stráca
príťažlivosťou iných, klamných slastí..
136.Ak dobre súdim, nemáš čudovať sa
stúpaniu svojmu viacej ako riave,
čo z vrchu klesá dol div neletiaca..
139.Div by bol skôr, ak bez zábran v tom stave
by si sťa pokoj v živom ohni z vyhne
na zemi stál a neplál po výšave.“.
142.A tu už k nebu svoje oči zdvihne..
2.spev
Dante a Beatrice sa dostali do sféry Mesiaca. Škvrny na Mesiaci si vysvetľovali ľudia v Taliansku ako obraz Kaina, odsúdeného do vyhnanstva na Mesiac, aby večne nosil tŕnie. Dante ich vysvetľuje podľa Averroea – arabského filozofa Ibn Rušda. Beatrice v dlhej doktrinálnej partii vyvracia nesprávny názor a a podľa súdobej filozofie potom vykladá správny názor.
3.spev
Dante a Beatrice sú vo sfére Mesiaca. Na Lune sú blažené duše tých, ktorí cudzou vinou nemohli dodržať sľub. V prvej nebeskej sfére je Piccarda – sestra Danteho priateľa Foreseho Donati, ktorú jej druhý brat Corso Donati násilne vytrhol z kláštora a musela sa vydať. A medzi dušami je tiež cisárovná Konštancia.
4.spev
Dantem zmietajú pochybnosti a Beatrice mu ich vyvracia. Prvá otázka sa týka nižšej odmeny v nebi za nesplnenie sľubov, zapríčinené cudzou zvôľou, ako v prípade Piccardy a cisárovnej Konštancie. Druhá mieri na klamný dojem, ktorý by dával za pravdu Platónovmu učeniu, že duše sídlia na hviezdach, odkiaľ sa schádzajú do ľudských tiel a kam sa po ich smrti vracajú. Stále sú v 1.nebeskej sfére - na Mesiaci, kde sú duše tých, čo nie vlastnou vinou nesplnili sľub.
5.spev
Dante sa vracia k otázke nedodržaného sľubu a ďalej ju rozvíja. Ústami Beatrice v duchu scholastickej filozofie Tomáša Akvinského rozlišuje vôľu absolútnu a vôľu ovplyvnenú okolnosťami. Opustia sféru Luny, kde sú duše, ktoré nie z vlastnej viny nemohli dodržať sľub - tak ako Piccarda a cisárovná Konštancia – a dostanú sa do druhej nebeskej sféry - na Merkúr.
94 |
Zdala sa pani taká preveselá, keď stretla sa s tým nebom rozžiareným, že hviezda s ňou sa väčšmi rozoskvela. |
97 |
Ak usmiala sa hviezda premenením, jak vzplál som ja — ja, čo už od prírody na všetky možné spôsoby sa mením! |
100 |
Jak z rybníkov, z ich čistej, tichej vody stúpa roj rýb, bo myslia si, že paša s príchodiacimi do ich ríše vchodí, |
103 |
tak viac než tisíc svetiel k nám sa znáša a čujem, ako v každom chvála zneje: „Hľa, tu je ten, s ním vzrastie láska naša!“ |
106 |
Keď každé už sa pri nás rozoskveje, zriem jednu tôňu tonúť v takej slasti, že sa z nej jas priam ako z blesku leje. |
109 |
Zváž, čitateľ: ak to, čo znáš tu sčasti, nešlo by k celej zvesti od náznaku, po nej by chuť ti pôsobila strasti — |
112 |
a podľa seba pochopíš, až akú túžbu som mal ich stav znať v nebi onom, v ňom sa ich svetlá objavili zraku. |
115 |
„Ó, dobre zrodený, čo Milosť k Trónom Večného víťazstva ísť dovolí ti pred koncom boja, pred víťazným skonom, |
118 |
svetlo, čo všade po nebi sa cíti, rozžíha nás; nuž zjasniť môžme v mnohom, čo zvedieť chceš, a duch tvoj bude sýty.“ |
121 |
Tak jeden z nich mi riekne krásnym slohom a moja pani „Vrav, vrav“ s láskou v hlase hneď dokladá, „a ver im ako bohom.“ |
124 |
„Dobre už zriem, jak sám sa v svojom jase zahniezďuješ i jak ti z očí šľahá, kým usmievaš sa, jas vždy v prudšej kráse, |
127 |
no neviem, kto si, hodná duša drahá a prečo patríš hviezde tohto kola ukrytej ľuďom v cudzích lúčoch blaha.“ |
130 |
Tak zasa hlas môj k onej žiare zvolá vraviacej prv — čím zjasnie zjav jej milý, že žiarnejšou je viac, než predtým bola. |
133 |
A jak sa slnko skryje v krátkej chvíli prílišným svetlom, len čo teplá sila mu okolité pary porozptýli, |
136 |
prílišnou slasťou svätá bytosť milá odela sa mi v svoju žiaru veľkú a takto skrytá, skrytá odvetila |
139 |
mi to, čo ďalšia pieseň spieva v celku. |
6.spev
Dante a Beatrice sú v druhej nebeskej sfére - na Merkúre- Tam sú duše, ktoré konali dobro, ale v túžbe po svetskej sláve. Prvá duša, ktorá sa na Merkúre prihovorí Dantemu, je cisár Justinián, ktorý zhromaždil a spísal všetky rímske zákony. Justinián poskytne Dantemu výklad o rímskych dejinách od Enea až po Karola Veľkého.
7.spev
Cisár Justinián sa opäť priblíži k zboru blažených, spievajúc hebrejský a latinský hymnus: „Pozdravený buď, svätý Bože zástupov, ktorý z výšky osvecuješ svojím jasom, šťastné ohne tejto ríše!“ Beatrice vyvracia Danteho pochybnosť, ktorá sa ho zmocnila pri Justiniánovom výroku, že Jeruzalem podľa práva bol potrestaný za ukrižovanie Krista. Stále sú na Merkúre – v 2.nebeskej sfére, kde sú tí, čo konali dobro, ale v túžbe po svetskej sláve.
8.spev
Dante a Beatrice sa ocitli v 3.nebeskej sfére – na Venuši. Tam sú duše, ktoré podliehali popudom lásky telesnej, ale zavčasu ju dokázali skrotiť a premeniť na lásku duchovnú a zvyšok života konali v intenciách lásky a milosrdenstva. Sú to svetlá, ktoré sa k Dantemu a Beatrici približujú, aby odpovedali na jeho otázky. Medzi nimi je Karol Martel, syn Karola II. Chromého z Anjouovského rodu, a dcéry kráľa Štefana z rodu Arpádovcov.
9.spev
V 3. nebeskej sfére – na Venuši zavŕši svoju reč duša Karola Martella, syna Karola II. Chromého z Anjouovského rodu, a dcéry kráľa Štefana z rodu Arpádovcov. Dantemu a Beatrice sa prihovoria tiež ďalšie svetlá: Cunizza da Romano a provensálsky trubadúr Folco.
10.spev
Nebadane, Dante ani nevie ako, sa s Beatrice presunuli do 4.nebeskej sféry – do sféry Slnka. Dante vidí okolo seba svetlá ešte intenzívnejšie, ktoré nádherne spievajú a vytvoria okolo nich korunu. Je to 12 mudrcov, filozofov na čele s Tomášom Akvinským, autorom scholastického učenia cirkvi. Vedľa neho je jeho vedecký odporca Sigieri, ale tiež jeho učiteľ Albert Veľký a starozákonný Šalamún, Boetius a Gracián.
10. SPEV
11.spev
Danteho a Beatrice obkolesilo vo sfére Slnka 12 mudrcov. Tomáš Akvinský s obdivom hovorí o sv. Františkovi a františkánskom ráde. V závere reči kritizuje dominikánsky rád, ktorého je sám členom.
12.spev
Vo sfére slnka sa ku korune 12 mudrcov na čele s Tomášom Akvinským priblíži k Dantemu a Beatrice veniec 12 mudrcov so sv.Bonaventúrom. Profesor na parížskej Sorbone vychvaľuje sv.Dominika a dominikánsky rád a v závere svojej reči kritizuje rád františkánsky, hoci je sám františkánom.
13.spev
Vo sfére Slnka sú duše ľudí, ktorí sa vyznačovali hlbokou múdrosťou - filozofi, vedci, literáti. Dante ich zobrazuje v podobe svetielok, združených do dvoch kruhov, ktoré krúžia v opačných smeroch a spievajú. Keď prestanú krúžiť, spomedzi nich vystúpi Tomáš Akvinský a opäť hovorí o kráľovi Šalamúnovej a jeho múdrosti.
Záznam prezentácie knihy Božská komédia
SPOLOK SVÄTÉHO VOJTECHA – PREZENTÁCIA KNIHY
14.spev
Po rozhovore o vzkriesení tiel vstupuje Dante a Beatrice do piatej nebeskej sféry – na Mars. Tu sú blažené duše, ktoré zomreli za vieru. Dante vidí množstvo hviezd neobyčajného lesku, ktoré tvoria kríž a počuje sladký chválospev.
15.spev
V 5.nebeskej sfére – na Marse, sú blažené duše, ktoré zomreli za vieru. Tu sa Dante stretne so svojím prapradedom Cacciaguidom. Cacciaguida hovorí o zlatých časoch Florencie – aj názov Kvetnica dostala ako kvitnúce mesto.
16.spev
Danteho prapradedo Cacciaguida porovnáva staré časy Florencie s prítomnými. Mala síce pätinu obyvateľstva ako Florencia Danteho, ale svornosťou bola silnejšia než jej päťnásobok. Hovorí o pôvode sporu medzi guelfami a ako začali občianske rozpory, ktorých následky znášal aj sám Dante.
17.spev
Prapradedo Cacciaguida predpovedá Dantemu budúcnosť. Hovorí o jeho vyhnanstve i o živote na dvore Scaligeriovcov vo Verone, u Bartolomea a neskôr u Can Grandeho. Can Grandemu ako štedrému mecenášovi napokon Dante venoval tretiu kantiku Raj.
.
18.spev
Danteho prapradedo Cacciaguida (Kaččaguída) menuje ďalšie duše, ktoré zomreli za vieru. Nato Dante a Beatrice opustia piatu sféru Mars a vznesú sa do šiestej sféry. Na Jupiteri sú spravodliví vládcovia a sudcovia. V podobe svetielok po latinsky napíšu vetu: „Milujte spravodlivosť, ktorí spravujete zem.“
19.spev
Dante a Beatrice sú v šiestej sfére – vo sfére Jupitera, kde sú spravodliví vládcovia. V podobe svetielok vytvoria obraz orla, symbol cisárstva. A tento orol hovorí, že súčasní mocnári nemilujú spravodlivosť, ale sami sú morom spoločnosti. Pridá i výpočet zlých vládcov. Medzi nimi je tiež český kráľ Václav II.
20.spev
Dante a Beatrice sú stále v šiestej sfére – vo sfére Jupitera, kde sú spravodliví vládcovia. V oku orla je šesť najlepších panovníkov: biblický kráľ Dávid, judský kráľ Ezechiáš, rímsky cisár Traján, Konštantín Veľký, sicílsky kráľ Viliam II. a Trójan Rifeus. Tajomstvo predurčenia sa týka aj obyvateľov Raja.
21.spev
Dante sa s Beatrice presunie do siedmej sféry na Saturn, kde sú kontemplatívci. Kráčajú po zlatom rebríku, ktorý pripomína Jakubov rebrík do neba. Medzi kontemplatívcami je tiež Peter Damián. Krása Beatrice žiari stále viac – ani usmiať sa nemôže, lebo by spálila Danteho.
22.spev
Zo zástupu svetiel sa k Dantemu priblíži Benedikt z Nursie. Je znepokojený úpadkom rádu, ktorý založil. Všetky svetlá potom zmiznú a Dante môže stúpať vyššie. Ešte raz sa pozrie na našu zem a na ostatné planéty, ktorými prešiel. Zo siedmej nebeskej sféry Saturn, kde sú kontemplatívci, vzlietne do ôsmej sféry – do neba stálic.
23.spev
Z neba stálic Dante hľadí na zem a na planéty, ktoré už prešiel: na Lunu, Merkúr, Venušu, Slnko, Mars, Jupiter a Saturn. Keď sa pohľadom vráti k Beatrice, vidí, že je plná očakávania. Blíži sa triumfálny sprievod, spájajúci všetky blažené duše, ktoré prežaruje Slnko. Dante na chvíľu zhliadne Krista a svoj zrak obráti na najväčšiu z blažených ohňov – Kráľovnú nebies, Pannu Máriu. V ôsmej nebeskej sfére - v nebi stálic, stretne sv.Petra a ostatných apoštolov.
61 |
Tak svätá báseň pri kreslení Raja skáče hneď sem, hneď zasa k tomu vnemu jak ten, čo púť vždy dáka hať mu krája. |
64 |
Ale kto zváži obrovitú tému, pod ktorou tuná smrteľník sa skláňa, nezazlí mu, ak sa aj plece chvie mu. |
67 |
Nie je to záliv pre slabunké laná, v ňom smelá čeleň šírou vodou letí, či pre kormidelníka, čo sa šiana! |
70 |
„Prečo sa moja tvár tak zvodne skvie ti, že nerozhliadneš sa aj po záhone, kde v lúčoch Krista kvitnú krásne kvety? |
73 |
Tu ruža je, Jej Slovo Božie v lone stalo sa telom, tu zrieš na ľalie, čo dobrú púť nám určili ich vône.“ |
76 |
Tak pani — a môj duch, čo ochotný je slúchať ju vždy, mdlý pohľad bojovníka zas vracia v boj, nech s presilou sa bije. |
79 |
Jak v čistom prúde lúčov, ktorý vniká puklinou chmár, sa kvety skvejú krásou, keď z tieňa zrak sa norí do trávnika, |
82 |
tak tuná skvieť sa v prúde žiarnych pásov zriem roje svetiel, zjasňovaných zhora, ale už hore nezriem zdroj ich jasov. |
85 |
Ó, dobrá Moc, to tvojím ohňom horia! To pre mňa si sa vzniesla k vyšším nivám, nech slabé oči níž sa v kvety noria. |
88 |
Tá s menom kvetu krásneho, čo vzývam ráno i večer, tak ma umocnila, že k Nej, v tú žiaru najväčšiu, sa dívam. |
91 |
Keď zmaľuje mi oči jas i sila živúcej hviezdy, čo tu vo výšine víťazí tak, jak dole zvíťazila, |
94 |
hľa, stredom neba k nám sa fakľa šinie a tvaruje si žiaru do koruny, keď skrúži k Nej a vôkol Nej sa vinie. |
97 |
Najsladší spev, čo dolu v svete zuní a dušu najviac púta jej zvuk číry, zdal by sa chmúrou strhanou, čo zduní, |
100 |
pri porovnaní s hlaholom tej lýry, ňou koruna už skvie sa zo Zafíra, čo najjasnejšie nebo rozzafíri. |
103 |
„Anjelská láska som, čo z všehomíra krúži kol slasti, dýchajúcej z lona, v ňom mala príkrov naša túžba číra. |
24.spev
V ôsmej nebeskej sfére - v nebi stálic zo zástupu svetielkujúcich apoštolov vystúpi sv.Peter. Ako v scholastických dišputách zavedie rozhovor základnú teologickú cnosť - na vieru. Sv.Peter skúša Danteho a Dante v tejto prísnej skúške obstojí. Ale ako obyčajne ani tu sa nezdrží a opäť má výpad proti cirkevným praktikám.
25.spev
Dante dúfa, že sa vráti do svojej rodnej Florencie. A nádej je druhou základnou teologickou cnosťou, z ktorej ho skúša apoštol Jakub. K tancu sv.Petra a sv.Jakuba sa pridá sv.Ján. Dante sa ohliadne po Beatrice, ale nevidí ju, hoci sú obaja v ôsmej nebeskej sfére – v nebi stálic. Jeho oči sú oslnené žiarou apoštolov.
26.spev
Po apoštoloch Petrovi a Jakubovi, ktorí skúšali Danteho z prvých dvoch teologických cností – z viery a nádeje, tretím skúšajúcim z kresťanskej vierouky je apoštol Ján. Sotva Dante odpovie na otázky, čo je to láska – tretia kresťanská cnosť, objaví sa ďalšie svetlo: sám Adam. Danteho zaujíma, prečo bol vyhnaný z raja a ako vznikla ľudská reč.
61 |
Tak svätá báseň pri kreslení Raja skáče hneď sem, hneď zasa k tomu vnemu jak ten, čo púť vždy dáka hať mu krája. |
64 |
Ale kto zváži obrovitú tému, pod ktorou tuná smrteľník sa skláňa, nezazlí mu, ak sa aj plece chvie mu. |
67 |
Nie je to záliv pre slabunké laná, v ňom smelá čeleň šírou vodou letí, či pre kormidelníka, čo sa šiana! |
70 |
„Prečo sa moja tvár tak zvodne skvie ti, že nerozhliadneš sa aj po záhone, kde v lúčoch Krista kvitnú krásne kvety? |
73 |
Tu ruža je, Jej Slovo Božie v lone stalo sa telom, tu zrieš na ľalie, čo dobrú púť nám určili ich vône.“ |
76 |
Tak pani — a môj duch, čo ochotný je slúchať ju vždy, mdlý pohľad bojovníka zas vracia v boj, nech s presilou sa bije. |
79 |
Jak v čistom prúde lúčov, ktorý vniká puklinou chmár, sa kvety skvejú krásou, keď z tieňa zrak sa norí do trávnika, |
82 |
tak tuná skvieť sa v prúde žiarnych pásov zriem roje svetiel, zjasňovaných zhora, ale už hore nezriem zdroj ich jasov. |
85 |
Ó, dobrá Moc, to tvojím ohňom horia! To pre mňa si sa vzniesla k vyšším nivám, nech slabé oči níž sa v kvety noria. |
88 |
Tá s menom kvetu krásneho, čo vzývam ráno i večer, tak ma umocnila, že k Nej, v tú žiaru najväčšiu, sa dívam. |
91 |
Keď zmaľuje mi oči jas i sila živúcej hviezdy, čo tu vo výšine víťazí tak, jak dole zvíťazila, |
94 |
hľa, stredom neba k nám sa fakľa šinie a tvaruje si žiaru do koruny, keď skrúži k Nej a vôkol Nej sa vinie. |
97 |
Najsladší spev, čo dolu v svete zuní a dušu najviac púta jej zvuk číry, zdal by sa chmúrou strhanou, čo zduní, |
100 |
pri porovnaní s hlaholom tej lýry, ňou koruna už skvie sa zo Zafíra, čo najjasnejšie nebo rozzafíri. |
103 |
„Anjelská láska som, čo z všehomíra krúži kol slasti, dýchajúcej z lona, v ňom mala príkrov naša túžba číra. |
27.spev
Po Adamových slovách zahlaholí celé nebo hymnom na oslavu Boha. Po ňom sa znovu ujme slova apoštol Peter a ako Kristov nástupca kritizuje súčasný stav cirkvi. Beatrice vyzve Danteho, aby sa ešte raz pozrel dole na zem. Jej pohľad pozdvihne Danteho k deviatej sfére –do krištáľového neba.
28.spev
Dante a Beatrice sú v deviatej sfére – krištáľovom nebi. Okolo nich krúži deväť sfér. Beatrice vysvetľuje Dantemu, ako vyzerá nebeská hierarchia. Každý z deviatich anjelských zborov je spätý s jednou sférou: Serafíni s 9.krištáľovým nebom, Cherubíni s 8.nebom stálic, Tróny s planétou Saturn, Panstvá s Jupiterom, Sily s Marsom, Mocnosti so Slnkom, Kniežatstvá s Venušou, Archanjeli s Merkúrom a Anjeli s Mesiacom.
29.spev
Beatrice sa znovu ujme slova a odpovie Dantemu na nevyslovené otázky, ktoré číta z jeho mysle. Týkajú sa stvorenia sveta, anjelov a vzbury tých nepokorných ako bol Lucifer. Beatrice chce uviesť na pravú mieru mylné učenie hlásané v školách.
30.spev
Dante sa s Beatrice vznesie do Empyrea. Jej krása dosiahla vrchol a je neopísateľná. Dante má ostrejší zrak: vidí svetelnú rieku, ktorá vytvára jazero. Okolo jazera sú kruhovité stupne ako v amfiteátri a vytvárajú obrovskú ružu. Tu sú zhromaždení všetci blažení. Prázdne miesto je pripravené pre cisára Henricha VII.
31.spev
Dante sa s Beatrice dostal do Empyrea. Je očarený pohľadom na blažených, zhromaždených v kruhovitých stupňoch. Ohliadne sa po Beatrice, ale vedľa neho stojí starček, v ktorom spozná sv.Bernarda z Clairvoux (Klérvó), zakladateľa cisterciánskeho rádu. Beatrice sedí v treťom rade medzi blaženými vedľa biblickej Ráchel. Odteraz bude Danteho sprievodcom sv.Bernard.
32.spev
Sv.Bernard vysvetlí Dantemu usporiadanie bielej ruže. Na najvyššom stupni je Panna Mária, pod ňou Eva, v treťom rade je Beatrice vedľa Ráchel. Ďalšie rady zaujímajú starozákonná Rebeka, Judit a Rút. V nebeskom amfiteátri sú všetci: Ján Krstiteľ, Mojžiš, František z Assisi, Benedikt, Archanjel Gabriel, Peter po boku Adama, Sv.Anna, Máriina matka, vedľa sv.Lucie.
33.spev
Sv.Bernard sa modlí k Panne Márii, aby Dantemu bola daná milosť uzrieť Boha. Dante vzhliadne nahor a vidí tri kruhy rôznej farby, symbol sv. Trojice. Osvietený lúčom Božej milosti prosí, aby si aspoň niečo z videného mohol pripamätať a opísať. Jeho videnie presiahlo schopnosti ľudského rozumu. Tu stráca moc aj vysoká fantázia.
|
PRÍLOHY:
HOSITEĽKY DANTEHO DEDIČSTVA
MIROSLAVA VALLOVÁ A TÁŇA KUSÁ
PREJSŤ NA
|
Štatistiky
Online: | 2 |
---|---|
Celkom: | 384558 |
Mesiac: | 6496 |
Deň: | 212 |