SLOVENČINA
SLOGAN:
Čítaj, čo ťa zaujíma, hlavne čítaj.
Povedz, čo si o prečítanom myslíš,
pohraj sa s tým
a skús vytvoriť niečo podobné.
1. PROJEKT PRINTOVEJ UČEBNICE LITERÁRNEJ VÝCHOVY
NA NÁVŠTEVE U SPISOVATEĽA
Literárna čítanka
SLOGAN:
Nový model učebníc = nová filozofiu vyučovania literárnej výchovy
2. MULTIMEDIÁLNA UČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY
Predložený projekt multimediálnej učebnice literárnej výchovy akceptuje nové poňatie postavenia, funkcie a vyučovania predmetu slovenský jazyka a literára v základnej škole deklarované v prinípmi a zásadami kurikulárnej transformácie predmetu slovenský jazyk a literatúra. Ciele, štruktúra i didaktické a metodické spracovanie multimediálnej učebnice literárnej výchovy prezentované v tomto projekte plne reflektuje zmeny výchovy a vzdelávania deklarované v reforme výchovno-vzdelávacieho systému. Učebnica rešpektuje Obsahový vzdelávací štandard predmetu, ktorý vymedzuje sústavu poznávacích a čitateľských kompetencií isúbor literárnovedných termínov povinne zaradených do obsahu vzdelávania.
3. DIGITÁLNE DVD
Projekt multimediálnej učebnice pre DVD nosiče, vytvorený v roku 2009, ponúkal aj praktickú ukážku, ako by takáto učebnica fungovala. DVD ponúkalo rôzne typy riešení, vstupy do rubrík, súborov, dokumentov, prepojenia na internet, audio a video ukážku. Ilustráciami DVD dopĺňame texty príspevkov zameraných na projekt digitálnej učebnice.
4. ŠTRUKTÚRA DVD
Projekt multimediálnej učebnice pre DVD nosiče, vytvorený v roku 2009, ponúkal aj praktickú ukážku, ako by takáto učebnica fungovala. DVD ponúkalo rôzne typy riešení, vstupy do rubrík, súborov, dokumentov, prepojenia na internet, audio a video ukážku. Ilustráciami DVD dopĺňame texty príspevkov zameraných na projekt digitálnej učebnice.
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOCY. 5. Poďme do...(rozprávky, príbehu, poviedky, básne...)
B. Poďme do...(rozprávky, príbehu, poviedky, básne...)
Je to časť slúžiaca na analýzu textu
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY. 1. ŠTRUKTÚRA
Základný didaktický formát v projekte učebníc je cvičebnica – aj ako modifikácia čitateľského denníka. Projekt popisuje jednotlivé časti cvičebnice- úvodný kvázi manuál pre žiakov, motivačnú časť venovanú predchádzajúcim témam, nový tematický celok, stredný dvojlist cvičebnice a záverečnú dvojstranu.
SLOGAN:
S literatúrou sa treba hrať.
ŠTRUKTÚRA
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY. 2. TEMATICKÝ CELOK
T
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY
Základný didaktický formát v projekte učebníc je cvičebnica – aj ako modifikácia čitateľského denníka. Projekt popisuje jednotlivé časti cvičebnice- úvodný kvázi manuál pre žiakov, motivačnú časť venovanú predchádzajúcim témam, nový tematický celok, stredný dvojlist cvičebnice a záverečnú dvojstranu.
SLOGAN:
S literatúrou sa treba hrať.
ŠTEMATICKÝ CELOK
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY. 3A ČÍTAHME SI PRE RADOSŤ
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY
SLOGAN:
S literatúrou sa treba hrať.
ČÍTAJME SI PRE RADOSŤ
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY. 3B ČÍTAJME SI PRE RADOSŤ
CVIČEBNICA LITERÁRNEJ VÝCHOVY
SLOGAN: S literatúrou sa treba hrať.
Koncepcia vyučovania slovenského jazyka a literatúry na základných a stredných školách
Skúsenosti s vyše desaťročnou realizáciou Projektu VVS v predmete slovenský jazyk a literatúra a dostupné analýzy výsledkov vyučovania v ostatných rokoch vedú k presvedčeniu, že súčasný modifikovaný model vyučovania a platné učebné osnovy je potrebné nahradiť novým modelom, lebo roky proklamované ciele vyučovania materinského jazyka sa v existujúcich podmienkach základnej školy dajú realizovať len čiastočne. Všetky dosiaľ uskutočnené zmeny a úpravy platných osnov neskvalitnili súčasnú koncepciu, ale len v niektorých ročníkoch zredukovali rozsah učiva. Možno povedať, že tieto zmeny v konečnom dôsledku iba konzervovali pôvodný model.
KTO CHYTÁ V ŽITE NÓRSKE DREVO
Príspevok s možno trochu čudným názvom hovorí o mojich stretnutiach s dvoma generačnými výpoveďami o období dospievania. Ide o romány Kto chytá v žite a Román Nórske drevo.
LITERÁRNA ČÍTANKA 7. - 9. ROČNÍK ZŠ
I. Literárna čítanka
Literárna čítanka predstavuje súbor (antológiu) literárnych textov alebo úryvkov literárnych textov bez literárno-teoretických a literárno-historických didaktických doplnkov.
LITERÁRNA ČÍTANKA PRE 5. A 6. ROČNÍK ZÁKLADNEJ ŠKOLY
I. Literárna čítanka
Literárna čítanka predstavuje súbor (antológiu) literárnych textov alebo úryvkov literárnych textov bez literárno-teoretických a literárno-historických didaktických doplnkov.
LITERÁRNA VÝCHOVA
Literárna zložka predmetu slovenský jazyk a literárna výchova je podstatnou časťou vyučovania. Preto literárnej výchove je v návrhu novej koncepcie venovaná osobitá pozornosť. Na spracovaní návrhu obsahu a spôsobu vyučovania literárnej výchovy som sa významne podieľal najmä preto, lebo moje skúsenosti učiteľa boli absolútne negatívne – to čo ponúkalo literárne vyučovanie v základných školách, bolo frustrujúce pre učiteľov i pre žiakov, deti sa od čítania odvracali, lebo ich škola nútila čítať nezáživné veci, ktorým vôbec nerozumeli. Preto bolo nutné vyučovanie literatúry zásadne a principiálne zmeniť. Akým spôsobom načrtáva uvedený materiál.
LITERATÚRA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH
Skúsenosti s doterajším spôsobom vyučovania predmetu slovenský jazyk a literatúra i analýzy jeho výsledkov aj na úrovni stredných škôl dokazujú, že súčasný model vyučovania a platné učebné osnovy sú nevyhovujúce. Neakceptujú ani súčasný stav vedeckých poznatkov, ani európske kritéria na didaktické stvárnenie problematiky. Proklamované ciele vyučovania materinského jazyka sa v existujúcich podmienkach stredných škôl dajú realizovať len čiastočne. Doteraz uskutočnené zmeny a úpravy platných osnov neprispeli k ich skvalitneniu, znamenali len čiastkové retušovanie ideologických nánosov minulosti, resp. vytvorili zdanie plurality vo výbere učiva. Tieto zmeny v konečnom dôsledku iba konzervovali pôvodný model.
Štatistiky
Online: | 3 |
---|---|
Celkom: | 384097 |
Mesiac: | 6297 |
Deň: | 305 |